De Bertone
Bertone is opgericht in 1912 door Giovanni Bertone als werkplaats voor koetsen. Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog werd de focus echter verlegd naar auto’s. In de jaren twintig werd Bertone een belangrijke partner van de eveneens in Turijn gevestigde automerken Fiat en Lancia. Zoals gebruikelijk in die tijd lieten de grotere automerken exclusieve carrosserieën bouwen op standaard chassis. Na de Grote Depressiebegon Bertone met het maken van meer commerciële modellen. In 1933 begon Giovanni’s zoon Giuseppe, beter bekend onder zijn bijnaam Nuccio, te werken voor het bedrijf.
In de jaren vijftig, tijdens het heropleven van de economie na de Tweede Wereldoorlog, kwamen ook de eerste buitenlandse contracten voor Bertone met MG en Bristol. In 1952 kwam Franco Scaglione aan het hoofd van de ontwerpafdeling te staan en in deze periode werd ook Alfa Romeo een belangrijke partner, wat resulteerde in drie Berlinetta Aerodinamica Tecnica conceptwagens (B.A.T.).
In 1959 werd Scaglione opgevolgd door Giorgetto Giugiaro en een paar jaar later werden vooral de GT wagens populair met de Alfa Romeo 2600 Sprint, Ferrari 250 GT, Aston Martin DB4 GT en Maserati 5000 GT. In 1965 verliet Giugiaro het bedrijf en Marcello Gandini kwam in zijn plaats. Marcello Gandini zou er 15 jaar blijven tot hij in 1980 besloot een freelance ontwerper te worden. Bertone ging zich na Gandini minder bezighouden met sportwagens en sloot een belangrijke deal met Citroën.
Details
Merk & Model:
Bertone
Bouwjaar:
1950
Motor:
6 cilinder
Kleur:
Rood
Brandstof :
Benzine
Transmissie:
Automatisch
Verbruik:
65
Motorinhoud:
80-50-80
Topsnelheid:
210
Kilometerstand:
34000