40 jaar Volkswagen Golf

De automobielwereld staat nog wat na te trillen van de oliecrisis. Volkswagen gooit het roer radicaal om en komt in 1974 eindelijk met een waardige opvolger van de Kever, de auto waar het bij Volkswagen allemaal mee begon. Met de Golf brengt Volkswagen een waardige opvolger voor de Kever op de markt. Nu, 40 jaar later, kunnen met recht zeggen dat de Golf op vele gebieden een trendsetter was.

Van achter naar voor

De nieuwe Golf breekt met alle tradities die Volkswagen groot hebben gemaakt. De luchtgekoelde boxermotor wordt ingeruild voor een wacht gekoelde lijnmotor. Die motor is bovendien voorin te vinden en drijft de voorwielen aan terwijl bij de Kever dit alles achterin gebeurde. De twee auto’s verschillen dan ook van dag tot nacht. Op 25 juni 1974 stelt Volkswagen de Golf in twee uitvoeringen aan het publiek voor. Een standaard (S) en L(S), daarbij was er keuze uit twee benzinemotoren: een 1100cc motor met 50 pk en een 1500cc motor goed voor 70 pk. Het ontwerp van de Golf was van de hand van Giorgio Giugiaro die namens Italdesign de vormgeving op zich had genomen. Daarbij wordt wel gezegd dat de basis van het (technische) ontwerp was aan de Fiat 128 was ontleent. Hoewel er duidelijke sprake was van Italiaanse invloeden was de Golf toch duidelijk een eigen ontwerp van Volkswagen. Klik hier voor het gehele verhaal.